Vyhlášení cen Legenda motosportu, Legenda autosportu a Osobnost motorsportu na výstavě Racing Expo

Vyhlášení cen Legenda motosportu, Legenda autosportu a Osobnost motorsportu

V sobotu byly v rámci výstavy Racing Expo poprvé vyhlášeni laureáti cen Legenda motosportu, Legenda autosportu a Osobnost motorsportu. Jejich držiteli se stali významní závodníci, funkcionáři a organizátoři, kteří se zasloužili o rozvoj a úspěchy našeho automobilového a motocyklového sportu.

Legendy motosportu

Květoslav Mašita – motocyklový závodník z Dukly Praha, mistr světa a Evropy, zasloužilý mistr sportu. Evropským šampionem ve třídě do 350 cm3 se stal na motocyklu Jawa v letech 1968 až 1977. V roce 2000 skončil třetí v anketě o českého motocyklového závodníka století. Jako první Čech získal ocenění Legenda FIM.

Zbyněk Havrda – silniční jezdec, který v tuzemském šampionátu působil plné čtvrtstoletí (1966 až 1991). Sedlal mimo jiné stroje značky Ahra, které byly dílem jeho otce Václava a Václava Rathouského. Jeho nejlepším výsledkem v mistrovství světa bylo páté místo ve Velké ceně Československa 1971 ve třídě do 50 cm3.

Milan Špinka – plochodrážník, který se před 45 lety, v březnu 1974, stal ve švédském Nässjö naším zatím posledním mistrem světa na ledových oválech. Kromě toho je z tohoto šampionátu ještě vlastníkem stříbrné a bronzové medaile. V sezoně 1973 vyhrál jako dosud jediný Pardubák ve městě perníku slavný závod o Zlatou přilbu.

Legendy autosportu

Karel Loprais – šestinásobný vítěz maratonské Rallye Dakar v kategorii kamionů, spjatý celý život s automobily Tatra. V roce 2000 byl vyhlášen nejlepším českým automobilovým závodníkem století. Dne 28. řijna 2017 převzal z rukou českého prezidenta Miloše vysoké státní vyznamenání, medaili Za zásluhy.

Břetislav Enge – se Zdeňkem Vojtěchem vytvořil jednu z nejúspěšnějších dvojic v historii našeho automobilového sportu. V roce 1981 se zásadním způsobem podílel na zisku titulu mistra světa pro mladoboleslavskou Škodu. Mnohokrát se stal domácím šampionem a v pozdějších letech dohlížel na kariéru syna Tomáše. Ještě v minulém roce seděl za volantem závodního vozu.

Jiří Moskal – svoji kariéru zahájil ve formulích. Mistrem Československa se poprvé stal v roce 1975 a o šest let později triumfoval v tehdy vysoce ceněném Poháru míru a přátelství. Byl členem první naší posádky, která se s truckem Liaz zúčastnila Rallye Dakar. Spolu s Františkem Vojtíškem rovněž patřil průkopníkům závodění s okruhovými tahači u nás.

Osobnost motorsportu

Miloslav Regner – již více než čtyři desítky let je nerozlučně spjat s naší nejvýznamnější automobilovou soutěží, Barum Czech Rally Zlín. Zasloužil se o její vzestup mezi nejprestižnější rallyové podniky na našem kontinentu. Stal se doslova legendou a vzorem pro mnoho svých následovníků.

Milan Maděryč – automobilový nadšenec, který neodmyslitelně patří k poslednímu čtvrtstoletí českého automobilového sportu. Nebýt jeho pracovitosti a zarputilosti, určitě by se nezrodil dosud nejkvalitnější okruhový pohárový seriál Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cup. Vedle vlastního závodění také pomáhal v kariéře mnoha špičkovým českým jezdcům.

Petr Bold